Terschelling – meivakantie 2015!

inmiddels zijn we alweer twee maanden aan het varen… Nou ja, in de weekenden dus. Soms varen we niet en zijn we gewoon lekker op de boot, soms varen we ergens heen en de volgende dag weer terug. Echt relaxed. Zo hebben we bijvoorbeeld in Enkhuizen het zuiderzeemuseum bezocht en kwamen we toevallig onze vrienden van de vakantie tegen, Jan en Ilona, waarmee we heerlijk gegeten hebben in dit gezellige stadje.

Vanaf 8 mei hadden we een weekje vrij. Na een super leuk feestje bij mijn neef in Middelburg, reden Paul en ik richting Enkhuizen om onze vakantie te beginnen. Na een stop in Bataviastad voor een nieuwe garderobe voor Paul en een stop bij de AH voor de benodigde proviand, reden we over de dijk van Lelystad naar Enkhuizen. Zondag zijn we in 1 ruk door naar Terschelling gevaren. Na wat kalibreren van de autopilot, bleek dat deze het niet deed, dus op de hand sturen het hele stuk. In het begin weinig wind, maar toen we het wad op kwamen, konden we heerlijk zeilen. Rond 17.30 hadden we een prima plek in de haven aan de steiger. Het was lekker rustig. Snel zijn we naar onze favoriete strandtent gelopen (de walvis) en hebben een heerlijk koud biertje besteld. En lekker bitterballen voor de snack!! Wat een super uitzicht heb je hier. Alle stoeltjes staan gericht naar het wad. Je kijkt zo mooi uit over de Waddenzee! Je ziet vogels, bootjes, wandelaars, super leuk! We zaten daar zo lekker dat we ook maar zijn blijven eten. Heerlijk!

Maandag ‘rondje eiland’ gefietst. Dat was nog best heftig met windkracht 5. Onderweg mooie foto’s gemaakt van schaapjes, wad, vogels, super mooi. Op een stuk strand hebben we stil gestaan bij de begrafenis van Til door een mooi hart voor haar te maken in het zand. Zo oneerlijk dat iemand zo jong en vol energie zoiets moet overkomen!  😓 daarna even wat gedronken in de strand tent daar en toen terug gefietst. Wat een eind nog… Ik had toen al zadelpijn! We eindigden (heel toevallig) weer bij de strandtent ‘de Walvis’.

De tweede dag op Terschelling hebben we lekker gerelaxed! Ik ben het dorpje ingegaan, twee boeken gekocht en lekker gelezen. Ook hebben we een beetje gekeken waar we heen willen in de zomervakantie. Dit worden wellicht de Kanaaleilanden. Ook visje gegeten, dat kan natuurlijk niet overgeslagen worden. Woensdagmiddag vertrokken we met stroom mee richting Harlingen. Harlingen ligt ongeveer aan de overkant van Terschelling, maar omdat je door een vaargeul moet varen, duurt het zeker 3,5 uur voordat je er zeilend bent… Zo raar.. Toen bij de Harlingen waren, was het nog zeer lekker weer met veel zon en goede wind, dus besloten we om verder te varen. Door de sluis bij Kornwerderzand terug naar IJsselmeer.

Uiteindelijk gekozen voor de haven van  Hindeloopen. Hier zijn we ook nog nooit geweest. Vlak voor de haveningang ligt een drempel. We gingen hier met een hele lage snelheid overheen, maar toch schrikken we wel even… Je voelt echt de boot stoppen. Hopelijk komen we hier ook weer uit… In Hindeloopen gegeten bij het havenrestaurant. Wat vooral opviel, is het grote aantal Duitsers dat hier is! Bijna alle boten komen uit Duitsland, overal om je heen praten mensen Duits. Echt grappig. Mooie haven trouwens, met wasmachines, een croissanterie (dat nodigt uit tot het aansturen op ontbijt op bed! 😀) en zelfs een zwembad! Je kunt hier ook recreatiewoningen huren. De haven is echt veel groter dan wij hadden verwacht. Donderdag hebben we Hindeloopen bekeken. Klein, maar fijn. De supermarkt was dicht ivm Hemelvaartsdag, maar alle toeristische winkeltjes waren open.

Vrijdag snel even wat boodschapjes gedaan en toen naar Andijk gevaren. Wij kwamen zonder problemen over de drempel, maar het schip voor ons lag vast. We hebben ze gelukkig een stukje uit de ondiepte kunnen slepen, zodat ze weer los kwamen. In Andijk was onze ligplaats al geregeld door Paul G. onze buurman uit Volendam. Hij ligt nu met zijn boot ook in Andijk, net als Jan en Ilona (en Tom). Na een gezellige borrel met Fleur, Anne-Floor, Brigit, Ilona en Paul had Paul G. heerlijk voor ons gekookt. Mijn Paul had al de hele week trek in spareribs en werd op zijn wenken bediend. Ook kregen we veel informatie over de route naar de Kanaaleilanden, was zeer leerzaam. Zij zijn ook van plan om die kant op te gaan, dus wellicht kunnen we aanhaken als onze vakantieweken aansluiten…

Zaterdagmorgen regende het toen we vertrokken… Bah, zeilpakken aan. Maar ja, na een half uurtje was het droog en na een uur waren we alweer in onze thuishaven. Ik ga vanmiddag met de trein naar huis, want vanavond ga ik met mijn zussie naar Racoon! Dus de boot opruimen, tas inpakken en naar de trein. Paul komt morgen naar huis! Heerlijk weekje samen gehad!