Van Denemarken naar Duitsland

Van Vejro varen we woensdag naar Bagenkop. Dat is de laatste haven in Denemarken die we aandoen. De eerste anderhalf uur zijn we lekker aan het zeilen, maar dan valt de wind (weer) weg. Dus op de motor varen we verder. Mijn doel van vandaag is een dolfijn spotten. De kans wordt steeds kleiner naarmate we richting Duitsland varen… Elke vogel in het water zie ik aan voor dolfijn, dus maak een heleboel onnodige foto’s!! Doel niet behaald dus! Ook zie ik 2 veerboten die bijna op elkaar botsen en we zien heel veel heeeeeele grote schepen en heeeele kleine bootjes…

Onderweg hebben we contact over de marifoon met elkaar. Theoretisch hoort een gesprek via de marifoon er als volgt uit te zien:
Begin op kanaal 16:
Walkabout (3x), this is the Quale (2x), over
Quale (2x), this is the Walkabout, over
Walkabout, this is the Quale, channel 77 please, 77 over
Quale, this is the Walkabout, channel 77, over
Op kanaal 77:
Walkabout (3x), this is the Quale (2x), over
Quale, this is the Walkabout, over
Walkabout, this is the Quale. ETA is possible. Over.
Quale, this is Walkabout. Fine, we meet you there. Out.

Bij ons gaat het dan dus zo:
Direct op kanaal 77: Paul: Jan, we gaan ons 16.00 uur biertje halen hoor! Jan: Super, tot zo!

In de haven vinden we een mooie plek aan de kade. Wij hebben dringend water nodig, maar zal je net zien, geen water in de buurt van onze boot… Gelukkig had Erwin een hele handige extra tuinslang meegenomen en dankzij zijn hulp hebben we de water tanken weer kunnen vullen. Ik heb wat handwasjes gedaan, want de laatste 10 dagen hebben we toch nog wel wat vers ondergoed en t-shirts nodig. Alles hangt lekker te drogen in de wind… We eten allemaal op onze eigen boot; wij hebben een lekker hamburgertje en gaan op tijd naar bed. We zitten helemaal in de serie ‘Breaking Bad’, spannend!

Donderdag varen we Denemarken uit en Duitsland in. We gaan om 08.00 uur weg en rond 10.30 uur varen we officieel in Duitsland. Paul vervangt het Deense gastenvlaggetje voor het Duitse vlaggetje, een van de hoogtepunten van vandaag. In de buurt van de vuurtoren van Kiel (middenin het water) zien we een grote zeilwedstrijd (misschien is het wel Kielerwoche?) en wordt het druk met grote tankers. We moeten dus goed aan de kant blijven en constant om je heen kijken of er niets aan komt. We zien zelfs een schip dat de wieken van een windmolen vervoert… (of heten dat geen wieken, maar bladen??)

Bij de sluis zien we dat er eerst een lichting van deze hele grote tankers in de sluis gaat en ongeveer 3 kwartier later zijn wij aan de beurt. Wachtend op de sluis eten we even een broodje. In een Nederlandse sluis leg je je boot aan bolders in de muur. Als het water dan omhoog of omlaag gaat, dan verleg je je lijnen naar een bolder hoger of lager. Omdat we hier ongeveer 3 meter omhoog gaan, hebben ze bedacht om hier drijvende steigers neer te leggen. Daar maak je je boot aan vast en dan gaat alles dus vanzelf omhoog. Je springt vanaf de boot op die steiger en maakt snel je boot vast. Je willen moet je dan ook heel laag hangen, zodat je boot niet tegen de drijvende steiger aan komt. In de sluis moet iedereen betalen in een huisje. Je klimt naar boven via een trappetje in de sluismuur en betaalt even 35 euro (voor boten groter dan 12 m) om door deze sluis te mogen…. Maar ok, na de sluis varen we verder. We zijn nu in het Kielerkanaal, de verbinding tussen de Oostzee en de Noordzee. Dit kanaal is ongeveer 100 km lang en langs de kant kun je zien hoeveel kilometer je al achter de rug hebt. Na een kilometer of 40 vanaf Holtenau (de sluis), houden wij het voor gezien voor vandaag en varen naar Rendsburg, een dorp dat aan dit kanaal ligt. We tanken allemaal onze boot vol in de jachthaven en drinken gezellig wat bij Erwin en Marieke. ’s Avonds gaan we daar uit eten. Lekker restaurant, leuke prijzen, super.

We zien helaas dat het weer vanaf het weekend minder gaat worden. Morgen wordt nog een prima dagje, maar daarna krijgen we te maken met ex-orkaan Bertha.. Het gaat heel hard waaien…. Dus we weten nog niet hoe ver we gaan komen…

Vrijdag vertrekken we ook weer vroeg, 08.00 uur. We doen de rest van het kanaal (uur of 5), super saai. Je tocht wordt een heel klein beetje afwisselend door de veerpontjes die je moet ontwijken en de bruggen waar je onderdoor gaat. Het enige leuke op dit lange kanaal vind ik de veerpont die aan een brug hangt.

Als we bij de sluis van Brunsbuttel aankomen, kunnen we er gelijk in. We wachten nog op wat zeilboten en dan worden we geschut. Ook hier weer drijvende steigers. Gelukkig hebben Paul en ik een soort trappetje gekocht voor aan de zijkant van de boot, zodat ik makkelijk op en af kan stappen… anders is dit niet te doen!! De sluis is helemaal gerenoveerd. 5 jaar geleden waren er hele gladde steigers waar je bijna doorheen zakte als je van de boot af sprong met allemaal gaten erin, maar nu was alles keurig netjes.

Na de sluis gaat het snel. We zijn op de rivier de Elbe aangekomen en daar staat stroom. Ilona en Marieke hebben berekend dat we hier het beste na 14.00 uur ’s middags konden varen, zodat we stroom mee hebben… Nou, dat klopt!! Het begint met 2 knopen stroom mee en loopt op naar bijna 5 knopen stroom mee. Dan ga je echt hard!! We gingen 10 knopen en een goede 2 uur later leggen we de boten aan in Cuxhaven. Precies om 16.00 uur voor het biertje! Het is super warm en we snappen niet dat er zulk slecht weer aan gaat komen… Als we net goed en wel liggen, horen we dat de mensen van onze box morgen weer terug komen… dus we hebben de boot maar even verplaatst naar een andere box nu er nog plek is (en het nog niet zo hard waait).

We lopen naar de gezellige haven en daar eten we wat. Bij iedereen leeft de vraag: hoe lang zullen we hier moeten blijven liggen? Hoe lang duurt het voordat er weer een weergat komt om naar Nederland te varen? We kunnen ook eerst naar Helgoland, dan naar Borkum en dan naar Nederland of eerst naar Norderney en dan door…. Keuzes…. Maar we willen niet met windkracht 6,7,8 op zee zitten… en we willen geen hoge golven, dus wij kijken 2 keer per dag naar de verwachtingen en bepalen dan wat we doen… Morgen (zaterdag) gaan we zeker niet weg… lekker uitslapen, boodschappen doen, filmpje kijken… en vanavond kijken we opnieuw wat te doen… Er liggen hier heel veel Nederlanders te wachten op een weergat naar huis… Er komen ook steeds meer boten bij. Veel Nederlanders laten hier hun boot achter en gaan met de trein naar huis. Die moeten maandag alweer werken..

Ook net gehoord dat mijn zusje vanavond weer thuis komt. Gelukkig! Mijn ouders en Rene gaan haar ophalen van het vliegveld. Fijn dat ze dan weer veilig thuis is. Wij kunnen altijd nog met de trein naar huis als het weer zo blijft…. Maar hopelijk kunnen we ergens deze week op een veilige manier naar Nederland terug varen… we hebben nog een week…

Zondag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we bezig met een rummikub competitie. Alle scoren houden we bij en dan kijken we uiteindelijk wie er de minste punten heeft… Paul en ik zijn naar de markt gegaan in de oude haven van Cuxhaven. Hardstikke leuk. We hebben een tuinslang gekocht die zichzelf helemaal klein maakt als het water eruit is en heel licht is. Ook een mand vol fruit gekocht, heerlijk! Vannacht konden we heerlijk slapen door weinig wind, maar nu is het heftig. De boot ligt te trekken aan de lijnen en we gaan aardig heen en weer. Maar ja, we liggen hier prima. Straks pannenkoeken eten met zijn allen. Gezellig!

Maandag hebben we lekker rustig aan gedaan, Breaking Bad gekeken, rummikubtoernooi, pokertoernooi voor de mannen, boodschapjes, lunchen in het havenrestaurant, naar de watersportwinkel voor een nieuwe zeekaart en kaplaarzen en natuurlijk de hele tijd gesprekjes voeren over het weer. Elke Nederlander die je tegen komt, vraagt wanneer jij weg gaat. Constant is er overleg over de wind (neemt de wind toe of af…) en wat zijn de plannen om te gaan of te blijven…. wij worden hier heel zenuwachtig van… op een gegeven moment durf je gewoon niet meer weg te gaan… maar goed, maandag of dinsdag was echt geen optie; veel te harde wind… we moeten vanaf hier nog 175 mijl varen (350 km) tot Nederland. Daar doen we ongeveer 30 uur over, dus we moeten dan dus 30 uur goede wind hebben… en een nacht doorvaren… niet echt prettig met harde wind..

Wat erg leuk was, dat we onze overburen uit Volendam tegen kwamen in deze haven. We liggen aan dezelfde steiger en zijn nu dus ook buren. Zij zijn dinsdag even koffie komen drinken bij ons en je raadt al waar het dan over gaat: het weer… onze plannen, hun plannen… In de middag heb ik macaroni gemaakt en hebben we de boot weer zeilklaar gemaakt. We hebben namelijk het plan om morgenochtend te vertrekken, dus woensdagochtend. We willen dan naar Borkum varen (Duits waddeneiland). Daar willen we een goede nacht slapen en dan vrijdag verder naar Nederland. Maar ja, dat is ons plan op dit moment… over twee uurtjes kan het weer anders zijn als de wind weer verder toeneemt…. Het kan zelfs zijn dat we op moment van vertrek nog beslissen om niet te gaan… De natuur blijft een mooi fenomeen, laat niet met zich sollen!! Jullie horen snel weer van ons! xxx Paul en Bianca

1 comment for “Van Denemarken naar Duitsland

1. 14/08/2014 at 00:04

Weer een geweldig verslag Bi, zo beeldend ook!
    Ik hoop dat jullie inderdaad Borkum vandaag gaan halen. Dat eiland is echt een bezoek waard. Schoon, luxe en authentiek met een prachtig kuuroord inclusief sauna. Tenminste zo was het nog vijf jaar geleden!
    Heel veel succes gewenst, ik blijf aan jullie denken.